Strona główna
UAZ 469B
Mój UAZ
zmiany w modelu 469 na przestrzeni lat
galeria zdjęć
przydatne modyfikacje
instrukcja obsługi i napraw
katalog części
zabudowy podwozia 469B
projekt odbudowy wozu dowodzenia
radiostacje desantowe na podwoziu UAZA 469B
Militaria
kontakt z autorem strony
Samochód terenowy produkcji radzieckiej. Konstrukcja opracowana dla wojska - co widać po wyglądzie. Nie zaznamy w nim komfortu, tapicerki, elektronicznych bajerów, bo nie o to chodziło konstruktorom.


UAZ-469B "Obywatelski" produkowany w latach 1973-1985 należy do rodziny samochodów UAZ-469. Wersja ta wyposażona jest w klasyczne mosty bez zwolnic (prześwit 220 mm) oraz nieekranowaną instalację elektryczną.






Pierwowzór czyli UAZ-469 "Wojenny" produkowany w latach 1972-1985 jest konstrukcją opracowaną w roku 1964. Modyfikowany w 1966 roku miał wejść do masowej produkcji ale rozpoczęto ją dopiero w roku 1972 w związku z modernizacją silnika. Wyposażony jest w silnik ZMZ-451MI 72 KM, mosty na zwolnicach (zwiększony prześwit do 300 mm), ekranowane urządzenia elektryczne, podgrzewacz rozruchowy. Całkowita ładowność 600kg i 2 osoby lub 100kg i 7 osób z możliwością ciągnięcia 850kg jednoosiowych przyczep GAZ-704. Nadwozie samochodu jest montowane na ramie nośnej. Otrzymał cztero biegową skrzynię z zsynchronizowanym biegiem III i IV oraz o dwustopniową skrzynę redukcyjną.


Dane techniczne: UAZ-469 UAZ-469B
Nadwozie
Rodzaj: otwarte
Liczba drzwi: 5
Liczba miejsc: 7
Wymiary:
Długość: 4025 mm
Szerokość: 1785 mm
Wysokość: 2050 mm 1990 mm
Rozstaw osi: 2380 mm
Rozstaw kół: 1453 mm 1445 mm
Prześwit: 300 mm 220 mm
Masa własna: 1650 kg 1540 kg
Masa dopuszczalna: 2450 kg 2290 kg
Nacisk na oś przednią: 890 kg 850 kg
Nacisk na oś tylną: 760 kg 690 kg
Dopuszczalny nacisk na oś przednią: 1020 kg 965 kg
Dopuszczalny nacisk na oś tylną: 1430 kg 1335 kg
Silnik
Umiejscownie: z przodu, podłużnie
Pojemność: 2445 cm3
Układ cylindrów: rzędowy
Liczba cylindrów: 4
Skok / Średnica tłoka: 92 mm
Ilość zaworów na cyl: 2
Stopień kompresji: 6,7
System zasilania: gaźnik
Moc: 75 KM / 4000 obr
Moment obrotowy: 166.7/2200 Nm
Rodzaj paliwa: benzyna
Skrzynia biegów:
Liczba biegów: 4 + wsteczny
Biegi synchronizowane: 3 i 4
Przełożenie biegu 1/2/3/4/wsteczny: 4,124 / 2,641 / 1,58 / 1,00 / 5,224
Masa skrzyni: 33,5 kg
Skrzynia rozdzielcza:
Rodzaje biegów: terenowy / szosowy
Przełożenie biegów: 1,94 / 1,00
Masa skrzyni rozdzielczej: 37,4 kg
Zawieszenie
Przód: sztywny most
Tył: sztywny most
Układ kierowniczy
Typ: przekładnia ślimakowa
najmniejszy promień skrętu: 6,5 m 6,3 m
Układ hamulcowy:
Przód: Bębny / szczęki w układzie duplex
Tył: Bębny / szczęki w układzie simplex

... TABELA W TRAKCIE UZUPEŁNIANIA ...


Produkowane było kilka wersji samochodu UAZ-469:

- UAZ-469B - Wersja uproszczona na zwykłych mostach napędowych.

- UAZ-469BE - Podwozie pod zabudowę specjalną (ekranowana instalacja elektryczna) - wersja eksportowa dla krajów Układu Warszawskiego.

- UAZ-469BIE - Podwozie pod zabudowę specjalną (ekranowana instalacja elektryczna, wyższy stopień systemu elektromagnetycznego tłumienia) - wersja eksportowa dla krajów Układu Warszawskiego.

- UAZ-469BI - Podwozie pod zabudowę specjalną.

- UAZ-469BIT - Podwozie pod zabudowę specjalną - wersja eksportowa dla obszarów tropikalnych.

- UAZ-469BG - Wersja medyczna z miejscem dla kierowcy i sanitariusza wyposażona w nosze do transportu rannych.

- UAZ-469P - Pocztowa (dla Ministerstwa Komunikacji) ze sztywnym dachem.




UAZ-469BG







UAZ-469P (wyprodukowane tylko 2)







Zdecydowano się na wyposażenie zwykłego 469 w sztywny dach - bez przedłużania nadwozia.




Inne wersje/zabudowy Uaza 469:




UAZ-469B RD-115Z (Polska) wóz łączności







UAZ-469B RD-115ZT (Polska, Układ Warszawski) wóz łączności







UAZ-469B R-2 (Czechosłowacja) wóz łączności więcej







UAZ-469B R-1125 (NRD) wóz łączności więcej







UAZ-469B RS (Polska) rozpoznanie chemiczne







UAZ-469B CH (Czechosłowacja) rozpoznanie chemiczne więcej







UAZ-469 H (ZSRR) rozpoznanie chemiczne







UAZ-469 DIM (ZSRR) wykrywacz min







UAZ-469B SPG-9 (NRD) wóz bojowy







"Belozerov" R-125B, BR - Wóz łączności CSV na podwoziu UAZ-469 (dwa VHF R-123, R-130, R-014D) - radziecki odpowiednik polskiej RD-115Z.






R-401 (Układ Warszawski) wóz łączności więcej





- R-403M - Wóz łączności VHF na podwoziu UAZ-469BI lub UAZ-469BIT.